Na co i ile pieniędzy wydają Europejczycy w czasie Świąt – wyniki Christmas Barometer 2016 r.

Christmas Barometer 2016 to już trzecia edycja największego globalnego badania Grupy Ferratum przeprowadzonego w 20 krajach Europy i Wspólnoty Brytyjskiej. W ankiecie wzięło udział ponad 13 tysięcy osób. Na co wydajemy pieniądze w czasie Świąt? Jaki prezent gwiazdkowy wybieramy najchętniej? Mieszkańcy którego kraju wydadzą najwięcej? Czy wolimy kupować przez internet czy w stacjonarnych sklepach? – to kilka z pytań, na które Ferratum Bank odpowiada.
 
Gospodarka europejska nadal przeżywa powolne ożywienie. Przy porównaniu dwóch ubiegłorocznych edycji Barometru, różnice wydatków mieszkańców poszczególnych państw zanikają. Blisko połowa respondentów ma w planach przeznaczyć na zbliżające się Święta kwotę porównywalną do zeszłorocznej. Natomiast 6% gospodarstw domowych planuje większe wydatki.

Na szczycie zestawienia największa potęga gospodarcza Europy – Niemcy

Ferratum Polska - Świąteczne wydatki EuropejczykówDane Barometru pokazują, że w porównaniu do ubiegłego roku najbardziej spadły wydatki Brytyjczyków. W 2015 roku mieszkańcy Wielkiej Brytanii planowali poświęcić na świąteczne zakupy 38,5% swoich przychodów, z kolei w tym roku – jedynie 23%.
Natomiast najwięcej w Europie wydadzą mieszkańcy Niemiec. Są oni skłonni przeznaczyć na świąteczne zakupy ponad 30% przychodu gospodarstwa domowego. Wynik ten jest o 10% większy od średniej we wszystkich dwudziestu krajach, które wzięły udział w badaniu.
Niespodziewanie, drugie miejsce za Niemcami zajmują kraje bałtyckie – Litwa i Estonia, z kolei najbardziej oszczędni okazali się mieszkańcy Norwegii, Finlandii i Holandii. Respondenci z tych zamożnych społeczeństw przeznaczą na świąteczne wydatki niespełna 5% swoich zasobów. 
Za przykład może posłużyć Finlandia, siedziba Grupy Ferratum, której mieszkańcy chcą wydać na Święta mniej więcej 15% dochodu netto, z kolei obywatele sąsiedniej Szwecji – 20%.
 
Świąteczny Barometr Ferratum Bank to cenne narzędzie pozwalające na obserwację zmian, jakie dokonują się w społeczeństwie prawie całej Europy. Bardzo cieszy nas tendencja pokazująca, że Europejczycy w znacznej mierze mogą pozwolić sobie na organizację Świąt na poziomie nie odbiegającym od zeszłorocznego. Ferratum Bank stara się odpowiedzieć na potrzeby Klientów i oferuje wsparcie w tym dość wymagającym pod względem finansowym świątecznym okresie. Dokładamy starań, by spełniać oczekiwania tych, którzy szukają bezpieczeństwa, profesjonalizmu i szybkiego działania. Oferujemy pożyczki przez internet przy minimum formalności – mówi Krzysztof Przybysz, Country Coordinator Ferratum Bank.

Internetowe zakupy zyskują na popularności

Nawet 75% świątecznych zakupów wciąż realizujemy w stacjonarnych sklepach, ale procent zakupów online stale wzrasta. Dane Barometru obrazują, że udział zakupów internetowych przeciętnej rodziny w ciągu roku wzrośnie z 21,6 do 24,5%.
 
Liderem w ilości internetowych transakcji jest Wielka Brytania. Brytyjczycy zrealizują za pośrednictwem sieci aż 40% swoich świątecznych zakupów. Powyżej średniej europejskiej znajdują się również mieszkańcy Holandii, Szwecji, Francji, Czech, Polski i Niemiec.
 
Do najchętniej kupowanych prezentów gwiazdkowych należą: gry i zabawki (20%), odzież (18%) oraz sprzęt elektroniczny (12%). Porównując tegoroczne plany z ubiegłorocznymi wydatkami, możemy zauważyć pewne różnice między poszczególnymi państwami.
 
Zbliżające się Święta nie będą dobrym okresem dla rynku wydawniczego. W stosunku do ubiegłego roku książka spadła w zestawieniu z drugiego najchętniej kupowanego prezentu do wyniku tylko 6%. Książka jest w pierwszej piątce najpopularniejszych prezentów gwiazdkowych jedynie w Polsce (10%) i Czechach (8%).
 
Odzież należy należy do ulubionych wyborów mieszkańców Bułgarii, Hiszpanii i Kanady. Z kolei gry i zabawki są najchętniej kupowane we Francji (31%), Australii (26%) i Polsce (23%). Zaskakująca jest pozycja alkoholu w zestawieniu – na zakup tego typu podarku wskazali jedynie Kanadyjczycy, co dodatkowo stanowi 4% udziału w ich świątecznych zakupach
Yes