Czym jest mindfulness? Mindfulness, czyli uważność, to cieszenie się chwilą i życie danym dniem. Zarówno religijni guru jak i psychologowie zachęcają do tego, by ćwiczyć zdolność do osiągnięcia tego stanu umysłu. Badania wykazały, że może on pomóc załagodzić stres, a nawet pomóc z niektórymi problemami psychologicznymi. Oto 5 naszych porad, jak stać się bardziej uważnym w życiu.

1. Techniki mindfulness są tak proste jak oddychanie

Nie jesteś pewien, czy medytacja jest dla ciebie? W porządku. Można czerpać z korzyści, które daje mindfulness bez całej tej tajemniczej lub mistycznej otoczki. Jedną z technik jest znalezienie sobie cichego miejsca i wygodne usadowienie się na podłodze. Zamknij wtedy oczy i skup się na swoim oddechu przez 10 minut.
Praktyka czyni mistrza, więc staraj się ćwiczyć swoje techniki oddychania rutynowo. Może możesz na to poświęcić pierwsze chwile po przebudzeniu zanim zaczniesz swój dzień? A może warto wykorzystać te ćwiczenia jako powód, by odłożyć telefon zanim położysz się do łóżka? Jeżeli masz za sobą ciężki dzień w biurze, znajdź cichą przestrzeń i zamknij na chwilę oczy. Nie myśl o sprawach do załatwienia, po prostu oddychaj i „bądź”.

2. Skup się na tym co teraz

Jakie momenty sobie cenisz? Może musisz zwolnić, przyjrzeć się tym chwilom i odkryć je na nowo. Przyroda to świetne miejsce, by poszukać nieco spokoju i odnaleźć nowe sposoby, jak stać się bardziej uważnym. Przespaceruj się po lesie i skieruj uwagę swoich zmysłów na obrazy, dźwięki i zapachy, które cię otaczają.
Możesz też tego spróbować w domu. To mogą być krople deszczu na szybach albo promienie słońca wpadające przez zasłony. Twoje życie pełne jest tych małych chwil, które mogą nie być ekscytujące – ale które mogą cię wzbogacać. Zaplanuj sobie, by zwolnić w ciągu dnia i dostrzec to, co dzieje się dookoła. Zmywanie naczyń na pewno będzie na ciebie czekać. Być może dzięki temu poczujesz się lepiej, by zająć się codziennością.

3. Wykorzystaj maksymalnie swój umysł i ciało

Joga i inne metody rozciągania służą nie tylko twojemu ciału, ale także pozwalają ci połączyć się ze swoim umysłem. Zastanów się, czy nie zapisać się na kurs jogi, by dowiedzieć się, jak twoje ciało i twój umysł mogą współpracować.
Nie każda joga wygląda tak samo. Dlatego też, jeżeli sprawdzasz co jest dostępne, przeczytaj opis zajęć, by przez przypadek nie trafić na takie, które wymagają eksperckiej wiedzy czy gimnastycznych akrobacji. Inne formy ćwiczeń również mogą stać się ćwiczeniami z uważności: może to być spacerowanie lub jogging. Ważna uwaga: zostaw swoje słuchawki w domu, byś mógł cieszyć się ciszą.

4. Spróbuj czegoś innego: sauna w służbie mindfulness

W skandynawskiej kulturze sauna uznawana jest za element codzienności i jednocześnie duchowe przeżycie. Czy wiesz, że ponad 90% Finów co najmniej raz w tygodniu udaje się na saunę? W niektórych kulturach rozbieranie się do naga i siedzenie w gorącym pokoju brzmi nieco zabawnie. Jednak istnieje złoty środek: coraz więcej siłowni i spa poza obszarem skandynawskim oferuje sauny, gdzie można wchodzić w ręcznikach lub strojach kąpielowych.
Tak jak w niektórych rodzajach jogi, oddanie się gorącej temperaturze samo w sobie jest przeżyciem. Dzięki temu rozluźniają się nam mięśnie oraz umysł. Niewiele można robić w małym pomieszczeniu pełnym pary. Można jedynie siedzieć, nieco udzielać się towarzyszko i być może osiągnąć stan mindfulness.

5. Wejdź w stan zen dzięki swojemu hobby i rzemiosłu

Mindfulness to nie tylko koncept, to także przemysł. Od audiobooków na temat samopomocy po kolorowanki dla dorosłych – można kupić wiele rzeczy, które w założeniu mają pomóc ci stać się bardziej uważnym. Dobra wiadomość jest taka, że dostępnych jest wiele produktów, które mogą ci pomóc na ścieżce do uważności.
Różne hobby, rzemiosło czy sztuka to dobre sposoby, by stać się bardziej uważnym. Co więcej nie chcesz przecież, by coś zaprzątnęło twój umysł. To oznacza, że pewien poziom „umysłowej pustki” jest dobry, na przykład taki, który ma swoje źródło w powtarzających się czynnościach, takich jak robienie na drutach czy kolorowanie ładnego obrazka. W ten sposób uwolnisz swój umysł, ale ciągle będziesz skupiać się na tym, co dzieje się tu i teraz – doskonała harmonia, by nieco oderwać się od codziennych stresów.